ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    הסכם מייסדים

    הסכם מייסדים בחברה

    הסכם מייסדים הוא חוזה בעל תוקף משפטי, המסדיר את מערכת היחסים בין יזמים שהחליטו לחבור יחד להקמת פעילות עסקית משותפת במסגרת של חברה בע"מ. 

    מתי נכון לערוך הסכם מייסדים?

    מומלץ לערוך הסכם מייסדים בתחילתה של ההתקשרות להקמת מיזם עסקי משותף, ולא לדחות זאת לאחר רישום החברה. הסכם המייסדים נועד כדי להגן על זכויות השותפים, פעילות יזמית טרם הקמת החברה, השקעות והתחייבויות כספיות, קניין רוחני, מוניטין, סודות מסחריים.     ולא פחות חשוב, מאפשר בניית מנגנון ליישוב סכסוכים.

     אל תוותרו על הסכם מייסדים מותאם אישית 

    קיימים הסכמים סטנדרטיים רבים בהישג יד, אך לא מומלץ לעשות בהם שימוש מאחר ולכל מיזם יש חזון שונה, מטרות שונות, סביבה עסקית שונה ויזמים בעלי תכונות שונות. לכן, יש חשיבות רבה לערוך הסכם שצופה פני עתיד, תוך שמירה על האינטרסים של המייסדים, ומתן מענה  לצרכיהם ומידותיהם ביחס לאותו מיזם.  בהסכם המייסדים, חשוב להגדיר מהן מטרות המיזם, התפקידים והסמכויות של כל מייסד, מחויבות אישית, היקף עבודה, השקעה כספית, זכויות הניהול וקבלת החלטות.

    חשוב לזכור שבחברה בע"מ, בדרך כלל החלטות מתקבלות על פי דעת רוב בעלי המניות. מכאן שכאשר לאחד מתוך שני בעלי מניות יש רוב, או כאשר יש יותר משני בעלי מניות החוברים יחד ומקבלים החלטה בניגוד לדעת המיעוט, עלולה להיות לכך השפעה קריטית להמשך קיומו של המיזם. חשוב לקבוע מראש כללים, שיגדירו את כלל מערכת היחסים בין המייסדים באופן שקוף ומאוזן, כדי להסיר מעליכם חוסר הוודאות וכדי למנוע סכסוכי שותפים מיותרים.  יש להתאים את המנגנונים והכללים שאמורים להיכלל בהסכם מייסדים באופן ספציפי לכל חברה עסקית, תוך בחינה מעמיקה של כלל הצרכים, הן של החברה והן של המייסדים.

    מנגנונים חשובים בהסכם מייסדים

    מינוי דירקטוריון

    בהסכם המייסדים יקבעו זהות הדירקטורים ומספרם, וכן סמכות הדירקטוריון וזכויות ההצבעה. דירקטוריון החברה יתווה את מדיניות החברה, תקציבה, דרכי פעילותה והתקשרויותיה בכל הקשור בניהולה השוטף , מינוי בעלי תפקידים ופיקוח על עסקי החברה. כמו כן, יקבעו המועדים לכינוס הישיבות, החלטות שלגבי אישורן נדרש רוב רגיל וכן החלטות שיתקבלו פה אחד, למשל, עסקאות חריגות ,נטילת אשראי, משכונים, שעבודים ועוד.

    הגבלת עבירות מניות (NO SALE)

    התחייבות המייסדים כי לא יעבירו מניות או זכויות בחברה לאחרים לתקופה כפי שיקבע בהסכם וכן אי הפסקת מעורבותם בפעילות בחברה בתקופה האמורה.

    זכות מצרנות (PRE-EMPTIVE RIGHT) 

    זכות קדימה לבעלי המניות הקיימים, לרכישת מניות נוספות במסגרת גיוס הון עתידי באופן יחסי על פי אחזקותיהם במניות החברה. באופן זה, ניתנת לבעלי המניות הקיימים הזכות לשמור על חלקם היחסי באחזקות מניות החברה ע"י הזרמת הון נוסף תמורת מניות נוספות, לפני מכירתן למשקיעים חדשים.

    זכות סירוב ראשונה (RIGHT OF FIRST REFUSAL)

    כל בעל מניות המעוניין להעביר בין בתמורה ובין שלא בתמורה , מניות כולן או חלקן, יהיה חייב להציען תחילה לכל יתר בעלי המניות. מנגנון זה נועד לאפשר לבעלי המניות האחרים להגדיל אחזקתם בחברה ולמנוע כניסתו של בעל מניות חדש או לא רצוי לחברה.

    אי תחרות ׁׁׁׁ(NON COMPETITION)

    במקרה של פרישת אחד המייסדים, לא יוכל להקים מיזם מתחרה או להצטרף למיזם מתחרה  בכפוף לתנאים ולתקופה שיקבעו בהסכם.

    זכות הצטרפות (TAG ALONG)

    בעל מניות המבקש להעביר את מניותיו לצד ג' , ולא מומשה זכות הסירוב הראשונה על ידי יתר בעלי המניות, יהיו זכאים יתר בעלי המניות להצטרף למכירת המניות על ידי המוכר באותם התנאים ובאותו מחיר ובהתאם לשיעור חלקם היחסי במניות החברה. מנגנון זה נועד לאפשר לבעלי מניות המיעוט לכפות הצטרפותם למכירה של בעל מניות גדול בחברה, בין אם ברצונם להצטרף לאקזיט ובין אם אינם מעוניינים להישאר עם שותף חדש.

    חובת הצטרפות (BRING ALONG)

    בחברה בה רוב מכריע של בעלי מניות מעוניין למכור את אחזקותיהם לצד ג' , אך קומץ בעלי מניית מתנגד, החלטת המכירה תחייב גם את בעלי מניות המתנגדים למכירה. מנגנון זה נועד למנוע ממיעוט של בעלי מניות להכשיל עסקת מכירה. למשל, כאשר 80% או יותר מבעלי המניות, מסכימים למכירה , ניתן יהיה לכפות מכירה גם על 20% הנותרים.

    במבי (BUY ME BUY YOU)

    מנגנון "קנה אותי או שאקנה אותך". בעל מניות א' המעוניין לעזוב, רשאי להציע את מניותיו לבעל מניות ב' במחיר מסוים. בפני בעל המניות ב' עומדות שתי חלופות:

    1. לענות להצעה ולמכור מניותיו.
    2. לקנות את מניותיו של בעל המניות א' באותו מחיר שהציע בעל מניות א' עבור מניותיו של בעל מניות ב'. כאשר מתגלים חילוקי דעות בין שותפים המעוניינים להיפרד, הפעלת מנגנון זה יאלץ את השותפים לחשוב היטב לפני הגשת הצעה, ובכך לקבוע מחיר הוגן לחברה  ולאפשר את המשך פעילותה.

    אנטי דילול (ANTI-DILUTION)

    מנגנון הנועד להגן מפני דילול מניות המייסדים בחברה באופן שלא תתאפשר מכירת מניות במחיר הנמוך מהמחיר שהשקיעו המייסדים.

    מנגנון ליישוב סכסוכים

    כאשר מתגלעים סכסוכים בין שותפים, מומלץ לקבוע בהסכם המייסדים מנגנון לפתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט, ובכך למנוע ניהול תביעות משפטיות ארוכות ויקרות, שאף אחד לא יוצא ניזכר מהם.

    יתרונו של משרדנו

    לעורך דין רפאל בן עזרא, ניסיון בליווי וייעוץ לעסקים בתחילת דרכם, החל מהכנת הסכם המייסדים, הקמת החברה והליווי השוטף. כמו כן, ניסיון ביישוב סכסוכים עסקיים, מאפשר לנו לסייע ללקוחותינו במציאת פתרונות ליישוב סכסוכים מכל סוג עוד בהתהוותם, ובכך לאפשר למייסדים להתרכז בפיתוח העסק והצלחתו.

    מעוניינים בהסכם מייסדים?

    לחץ/י כאן ונחזור אליך בהקדם

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי,
    ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    מקימים חברה? מעוניינים בהסכם מייסדים?

    לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף
    פנה/י אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות >>

    מידע נוסף בנושא

    החשיבות של הסכם חתום ומותאם אישית

    אף פעם אי אפשר לדעת מה יילד יום ולכן כדאי לערוך הסכם מייסדים שנותן מענה מראש לאירועים שעלולים להתקיים. המטרה לכסות ככל האפשר את הנושאים שעלולים להוות מחלוקת או להיות נתונים לפרשנות אישית. חברה צריכה לפעול בסביבה וודאית תוך ראיית האינטרסים המשותפים, כך שלא ייווצר מצב שבו מי מהשותפים יפעל בניגוד למוסכם.

    עורך הדין רפאל בן עזרא עוסק בייעוץ משפטי לחברות ועסקים, יסייע לכם לנסח הסכם מייסדים על פי הקריטריונים והמאפיינים הייחודיים לכם בצורה מקצועית וברמה גבוהה.

     

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי, ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף ליעוץ משפטי"

    איך לבחור נכון עורך דין להסכם מייסדים

    קיימת חשיבות  לערוך הסכם מייסדים  המותאם אישית לצרכי השותפים, לחברה ולתחום פעילותה. לכן נכון הוא לערוך את ההסכם  באמצעות עורך דין שבקיא במשפט המסחרי, בדיני חוזים, במיסוי , חשבונאות ועסקים. בעל ידע וניסיון בעריכת הסכמים מסוג זה, אשר יודע לתפור הסכם מדויק ביותר עבור הלקוח .

    הסכם מייסדים

    עבור שותפים עסקיים שחברו יחד להקמת מיזם עסקי או חברה, מומלץ לערוך הסכם מייסדים כדי להגדיר את מערכת היחסים המשפטיים בניהם לרבות תחומי אחריות, זכויות וחובות השותפים, הגנה על פעילות יזמית בטרם הקמת חברה, השקעות והתחייבויות כספיות, קניין רוחני, מוניטין, סודות מסחריים ומנגנון ליישוב סכסוכים  לצורך זה אין זה משנה אם מדובר במנהלים ותיקים או אם אלה יזמים צעירים שעושים את צעדיהם הראשוניים בעולם העסקים והיזמות. הסכם מייסדים הוא הסכם חשוב שעל פיו יתנהל העסק ובכוחו של הסכם מייסדים להעניק שקט נפשי לשותפים לקדם את עסקיהם.

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין