ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    הסכם שותפים

    הגדרת שותפות עסקית

    שותפות היא התקשרות בין בני אדם המנהלים יחד עסק לשם הפקת רווחים. מכאן, מתבקש שיערכו בניהם הסכם המאגד את החובות והזכויות של כל שותף.

    שותפות יכול שתוקם לתקופה קצובה, או לשם עסקה משותפת, או בין שותפים עסקיים המעוניינים להקים עסק ביחד לתקופה בלתי מוגבלת. כאשר שותפים מקימים חברה בע"מ, הם יערכו בניהם הסכם מייסדים.

    חשיבות הסכם בין שותפים

    אם החלטתם להקים עסק במסגרת של שותפות עסקית בין שני שותפים עסקיים או יותר, עליכם לדעת כי החוק והכללים החלים על עסק הרשום כשותפות , שונים מאלה החלים על חברה בע"מ. בשותפות עסקית, מתגלים לא מעט חילוקי דעות , לעניין דרך הניהול, חלוקת סמכויות ותפקידים, חלוקת נטל, פערים בתרומה האישית לעסק, שוני בתפיסת עולם ואישיות.

    לא מעטים המקרים שחילוקי דעות בין שותפים הופכים לסכסוך אישי שמוביל לקריסת השותפות, צבירת חובות וניהול הליכים משפטיים ארוכים וכואבים. מכאן, שלהסכם בין שותפים חשיבות מכרעת להצלחת העסק, יש לערוך אותו בשלב מוקדם ככל הניתן, לשים על השולחן את כל הנושאים שעלולים להוות מכשול לניהולה התקין של השותפות.

    נדרש להתאים את המנגנונים והכללים שאמורים להיכלל בהסכם בין שותפים באופן ספציפי לכל שותפות עסקית, תוך בחינה מעמיקה של כלל הצרכים, הן של השותפות והן של השותפים.

    מה חשוב לכלול בהסכם בין שותפים?

    • הגדרת תפקידים וסמכויות – הגדרה ותיאור התפקיד של כל שותףמהם הסמכויות וההרשאות לביצוע פעולות בשם השותפות שיחייבו את השותפות ואלו פעולות אסורות או מצריכות אישור משאר השותפים.
    • השקעת הון וידע – שיעור האחזקות שמקבל כל שותף בשותפות בהתאם להשקעה הכספית בשותפות, זכויות שותף בגין ידע או ניסיון מקצועי ייחודי. צורך בהשקעות נוספות של הון , מה קורה שלשותף אחד יש יכולת להשקיע ולאחרים אין.
    • נכסים, מוניטין וידע שנצברו בשותפות – יש לכלול בהסכם השותפות מנגנון שיגדיר כיצד יוערך שווי וכיצד תבוצע חלוקה של נכסים פיזיים וקניין רוחני במצב של פירוק השותפות.
    • חובת שותף כלפי רעהו – חובת שקיפות, נאמנות ומסירת מידע מלא בכל עניין הנוגע לשותפות.
    • מנגנון ליישוב חילוקי דעות ויישוב סכסוכים – בשותפות, לעיתים קיימים חילוקי דעות על דרך הניהול השוטף, ולעיתים קיימים סכסוכים מהותיים המסכנים את עצם קיומה כעסק חי, וכן מחלוקות העשויים להוביל לפירוק השותפות.  לכן, יש לקבוע מנגנון ליישוב סכסוכים שיענה על הצורך בפתרון מהיר ויעיל מחוץ לכותלי בית המשפט, ככל הניתן.
    • פרישת שותף – הגדרת כללים למצב בו שותף פורש, מוכר את חלקו בשותפות, מהם זכויותיו וחובותיו, אחריותו לפעולות שנעשו לפני פרישתו.
    • שותף נכנס – באילו תנאים מצרפים שותף חדש, מהם זכויותיו וחובותיו כלפי השותפות, לפני ואחרי הצטרפותו.
    • הרחקת שותף – הגדרת סמכויות השותפים להרחיק שותף, מהם הסיבות והתנאים לעשות כן.
    • איסור על שותף להתחרות בשותפות – איסור על הקמת עסק הדומה במהותו לעסק השותפות ומתחרה בו.
    • שותף נפטר, פשט רגל, מתגרש – לכל אחד מאלה השפעות כלכליות ומשפטיות קריטיות בקיום השותפות או פירוקה, ויש לתת את הדעת בהסכם באופן מפורט כיצד נוהגים בכל אחד מהמקרים.
    • יישוב החשבונות בין שותפים בעת פירוק – סדר קדימות בסילוק חובות השותפות וחלוקת היתרה הסופית, ככל ותהיה, בין השותפים.

    דגשים נוספים בנוגע להקמת שותפות עסקית

    • שותפות שהוקמה לצורך ניהול עסק מסחרי חייבת ברישום אצל רשם השותפויות בתוך חודש מהיום בו נחתם הסכם לכינון השותפות העסקית. יחד עם זאת, אי רישום השותפות לא פוסל את קיומה, וגם בלעדיו יש לשותפות אישיות משפטית עצמאית.
    • בשונה מחברה בע"מ, בשותפות כל שותף חייב יחד ולחוד עם שאר השותפים בכל החיובים שהשותפות חייבת בהם. ניתן לרדת לנכסים הפרטיים של כל אחד מהשותפים כדי לגבות חובות של השותפות שלא נפרעו.
    • שותפות שנרשמת אצל רשם השותפויות נחשבת לתאגיד, והיא יכולה לתבוע ולהיתבע.
    • בשותפות דרישות מחמירות פחות, בהשוואה לחברה , מבחינת חובת דיווח וגילוי לציבור.
    • שותפות כללית – שותפות הכוללת בין 2 שותפים ל-20 שותפים כללים.
    • שותף כללי – שותף בעל אחריות בלתי מוגבלת לכל חובות השותפות.
    • שותף מוגבל – אדם או תאגיד שאחראי לחובות השותפות רק בגובה סכום מסוים שהכניס להון השותפות ושנקבע בהסכם.
    • שותפות מוגבלת – שותפות הכוללת לפחות שותף כללי אחד, החב בכל חיוביה ושותף מוגבל אחד, החייב אך ורק בסכום שהכניס להון השותפות.
    •  בהקמת שותפות מוגבלת חלה חובה לערוך הסכם שותפות בכתב, וחלה חובה ברישום השותפות המוגבלת ברשם השותפויות.
    • שותפות לא תעשה שימוש בשם מטעה , בשם שבו רשומה בישראל חברה או שותפות קיימת או בשם הדומה לו עד כדי להטעות.

    יתרונו של משרדנו

    עורך דין רפאל בן עזרא בעל השכלה חשבונאית ופיננסית, מתמחה בליווי וייעוץ לשותפויות בתחילת דרכם, החל מהכנת הסכם השותפות, הקמת השותפות והליווי השוטף.

    כמו כן ניסיוננו בגישור ויישוב סכסוכים עסקיים, מאפשר לנו לסייע ללקוחותינו במציאת פתרונות ליישוב סכסוכים מכל סוג עוד בהתהוותם, ובכך לאפשר לשותפים להתרכז בפיתוח העסק והצלחתו.

    מעוניינים בהסכם שותפים?

    לחץ/י כאן ונחזור אליך בהקדם

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי,
    ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    מעוניין בהקמת שותפות , יש לך שותפות קיימת, הסכם שותפות חשוב להצלחת העסק

    לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף
    פנה/י אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות >>

    מידע נוסף בנושא

    החשיבות של ליווי מקצועי מצד עורך דין

    על מנת לערוך הסכם שותפים חשוב להיעזר בעורך דין מסחרי בעל ניסיון בעריכת הסכמים מסוג זה, קודם הכנת ההסכם , ילמד עורך הדין היטב את סוג השותפות, אופי הפעילות העסקית, תחומי ההתעסקות, יערוך היכרות אישית עם השותפים וילמד מהם לגבי הצרכים והאינטרסים האישיים של כל אחד מהם, והכול כדי לתפור הסכם מותאם אישית לשותפים.

    עו"ד רפאל בן עזרא הוא עו"ד מסחרי, בעל ניסיון רב בעריכת הסכמים עסקיים בהתאמה אישית, פנה אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

     

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי, ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    מה צריך לכלול הסכם שותפים

    הסכם שותפים כולל את כל הנושאים החשובים בניהול שותפות כגון: הגדרת תפקידים וסמכויות השותפים, השקעות הון וידע, חובת שותף כלפי רעהו, הוראות לפרישת שותף, כניסת שותף חדש, הרחקת שותף מורד, איסור על תחרות בשופתות , הוראות לגבי מצב בו שותף נפטר, פושט רגל, מתגרש, מנגנון ליישוב סכסוכים ועוד.

    הסכם שותפים – מה זה?

    הסכם שותפים הנו הסכם המגדיר את מערכת היחסים בין שותפים עסקיים. שותפות עסקית יכול שתהיה בין שותפים שמקימים עסק יחד או בין שתי חברות שנכנסות יחד למיזם משותף.  לא מעטים המקרים שחילוקי דעות בין שותפים הופכים לסכסוך אישי שמוביל לקריסת השותפות, צבירת חובות וניהול הליכים משפטיים ארוכים וכואבים. הסכם שותפים חשוב להצלחת העסק, יש לערוך אותו בשלב מוקדם ככל הניתן, הסכם שותפים מעניק וודאות לשותפות ומסייע להצלחתה.

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין