ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    הסכמי מתנה במשפחה

    מהי עסקת מתנה?

    הענקת מתנות היא תופעה חברתית מקובלת, אנשים נוהגים להעניק מתנות אחד לשני, יחד עם זאת, כאשר מדובר מתנות בעלות ערך מהותי ומשמעותי, הן ניתנות בדרך כלל במסגרת מערכת יחסים שמבטאת דאגה של הנותן למקבל (כגון מתנה מהורה לילד), למשל, הענקת דירה או מכונית.

    מתנה יכול שתהיה בוויתור של נותן המתנה על זכות או במחילתו על חיוב כלפי המקבל.

    החוק המסדיר את נושא הענקת מתנה הוא "חוק המתנה", שם מוגדרת מהי עסקת מתנה: מתנה היא הענקת נכס ללא תמורה, דבר המתנה יכול להיות סוגים שונים של נכסים.

    כשירות להעניק מתנה

    כל אדם כשיר להעניק מתנה, בתנאי שעשה זאת מרצונו החופשי, ללא כל כפיה או תנאי מצד מקבל המתנה. בעת הענקת המתנה, הנותן היה כשיר מבחינה נפשית ופיזית , כלומר, לא נשללה כשרותו המשפטית להעניק את אותה מתנה.

    דרכי הקניית מתנה

    מתנה ניתנת כאשר נותן המתנה ומקבל המתנה עדיין בחיים, המתנה עוברת מהנותן למקבל , כאשר שניהם מסכימים שהדבר ניתן במתנה. מקבל המתנה רשאי להודיע לנותן כי הוא דוחה את קבלת המתנה , עליו לעשות זאת תוך זמן סביר לאחר שנודע לו עליה. ההודעה יכולה להיות בעל פה , בכתב או בהתנהגות. הבעלות במתנה עוברת כאשר עוברת המתנה עצמה לידיו של מקבל או מסמך המזכה אותו לקבל אותה. אם המתנה כבר נמצאת בידי המקבל, הבעלות עוברת לידיו עם הודעת הנותן למקבל כי העניק לו את המתנה. אם המתנה היא מקרקעין- הקנייתה מסתיימת עם רישום המקרקעין על שם המקבל.

    מתנה הכוללת תנאים לקבלתה

    נותן מתנה רשאי לתת מתנה בהתקיים תנאי מסוים ("מתנה על תנאי").

    נותן המתנה ראשי לדרוש ממקבל המתנה לקיים חיוב מסוים ("מתנה בחיוב").

    במקרים בהם נותן המתנה מעוניין להציב תנאים בקבלתה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין כדי שחוזה המתנה יערך באופן שישקף בצורה ברורה את רצונו של נותן המתנה.

    התחייבות לתת מתנה

    התחייבות לתת מתנה בעתיד טעונה מסמך בכתב, ללא מסמך בכתב אין תוקף להתחייבות. לאור העובדה כי מדובר בכוונה להעניק מתנה עתידית, הסכם בכתב מעיד על גמירת דעת מצדו של הנותן המתנה , ומצד שני מתגבש אינטרס הסתמכות של המקבל .

    נותן המתנה ראשי לחזור בו מן ההתחייבות לפני שהקניית המתנה הושלמה, בהתקיים אחד התנאים הבאים:

    • מקבל המתנה עדיין לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבות. לדוגמא: דירה ניתנת במתנה למקבל,  הנותן יכול לחזור בו מנתינת הדירה כל עוד לא הושלם רישום הבעלות על שם המקבל, והמקבל עדיין לא התחיל לבצע את השיפוץ שבכוונתו לעשות בדירה. חריג לתנאי – נותן המתנה אינו רשאי לחזור בו אם ויתר בכתב על הזכות לחזור בו.
    • החזרה מוצדקת בשל התנהגות מחפירה של המקבל כלפי הנותן או כלפי בן משפחתו. לדוגמא: די בהתנהגות לא ראויה של מקבל המתנה כגון דברי גנאי או הפגנת זלזול. יודגש במקרה זה – נותן המתנה רשאי לחזור בו מההתחייבות גם אם ויתר בכתב על הזכות לחזור בו, וגם אם מקבל המתנה שינה מצבו לרעה על סמך ההתחייבות.
    • החזרה מוצדקת בשל הרעה ניכרת במצבו הכלכלי של נותן המתנה. לדוגמא: קריסה כלכלית של נותן המתנה לאחר שהתחייב לתת מתנה. יודגש במקרה זה – נותן המתנה רשאי לחזור בו מההתחייבות גם אם ויתר בכתב על הזכות לחזור בו, וגם אם מקבל המתנה שינה מצבו לרעה על סמך ההתחייבות.

    יודגש: חזרה מהתחייבות לתת מתנה היא חד צדדית ואינה דורשת את הסכמת הצד המקבל. יחד עם זאת, כדי שהחזרה מהתחייבות תהיה תקפה, יש לוודא שהצד השני קיבל את ההודעה.

    יתרונו של משרדנו

    עורך דין רפאל בן עזרא (חשבונאי ויועץ מס, מנהל תיקי השקעות,מגשר) בעל ידע וניסיון של 28 שנים בעולם הכלכלה והפיננסים, מתמחה בתכנון ועריכת הסכמי מתנה במגוון תחומים כגון:

    • מיטלטלין – כספים, תכשיטים,  ניירות ערך, חפצי אומנות, מכונית ועוד.
    • מקרקעין  – דירה, בית, נחלה, משק חקלאי, מגרש, נכס מסחרי.
    • זכויות – כל זכות בעלת ערך כלכלי בין במקרקעין ובין במיטלטלין.

    לחץ/י כאן להשארת פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי,
    ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    מעוניינים לתת מתנה לקרוב? עורך דין להסכמי מתנה במשפחה

    לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף
    פנה/י אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות >>

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר





      קידום עורכי דין קידום עורכי דין