ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    יתרונות הגישור העסקי על פני ניהול משפט

    במחלוקות או סכסוכים הנוצרים בין צדדים עסקיים, מנסים בדרך כלל הצדדים להגיע להסכמות במסגרת ניהול משא ומתן ישיר בניהם, וכשלא עולה בידיהם להגיע להבנות, יעבירו את ניהול הסכסוך לעורכי דין, מתוך תפיסה שעורך הדין ילחם למענם וירתיע את הצד השני עד כדי כך שיסכים לקבל את עמדתם, או שיאלץ להתנהל מולם בבית המשפט ושם כנראה יפסיד.

    קיימים לא מעט מקרים בהם מצליחים עורכי דין לנהל משא ומתן יעיל עבור לקוחותיהם ובכך להביא להסכמות בין הצדדים ולפתרון הסכסוך, אך כאשר לא עולה בידם להביא לסיום הסכסוך קצרה הדרך לערכאות משפטיות. לקוחות מצפים מעורכי דינם להילחם למענם , לעיתים ציפייה זו גורמת לעורך הדין להציג עמדה קיצונית אף יותר מזו של הלקוח, מתוך רצון להוכיח שביכולתו להשיג תוצאה טובה יותר מהתוצאה לה ציפה הלקוח, ובכך לזכות באהדה ויוקרה מקצועית.

    כאשר ניהול הסכסוך נמצא בידי עורכי הדין נוצר למעשה נתק תקשורתי בין הצדדים המסוכסכים. מסר עובר מלקוח לעורך דינו וממנו לעורך הדין של הצד השני שמעבירו ללקוחו. מסרים המועברים בדרך זו נוטים לקבל משמעות שונה  מזו לה התכוון מוסר המידע הראשוני. תופעה זו תורמת להעמקת הסכסוך ולהתחפרות בעמדות מנוגדות עוד יותר.

    שופטי בתי המשפט הדנים בתביעה, יבססו את פסק הדין על פי כתבי הטענות המונחים לפניהם, התרשמות מאמינות העדים, החוק , הפסיקה, ניסיון ואינטואיציה. כך יוצא איפה שצד אחד תמיד ירגיש מרוצה יותר מהצד השני או ששניהם ירגישו שפסק הדין לא הניב את התוצאה הרצויה עבורם. תוצאה זו כמעט בלתי נמנעת כאשר צדדים מסוכסכים מעבירים את הכרעת הסכסוך לבית המשפט. בנקודה זו, בדיוק ניתן להבחין ביתרונות הליך הגישור על פני ניהול משפט.

    הסיבות שיגרמו לנו לבחור בגישור

    מטרתו של הגישור הינה לעזור לצדדים להגיע לפתרון מוסכם תוך התעלות על העמדות המנוגדות מתוך תפיסה בסיסית שסכסוך ופיוס הינם חלק טבעי ובלתי נפרד מחיינו כבני אנוש. לכל אחד מאתנו יש השקפת עולם, אמונה, אישיות, תכונות אופי, אגו, אנחנו חשים פחדים, כעס, תסכול ועלבון, אנחנו נשאף תמיד להגן על עצמנו וזכויותינו. הרגשות העזים משפיעים על דרך קבלת ההחלטות שלנו להבחין בין עמדתנו האישית לבין המציאות. אנחנו מפרשים את המציאות מנקודת מבט שלנו ורואים בה כאמת היחידה והמוחלטת.

    בהליך גישור השליטה על התהליך ותוצאותיו חוזרת לידי הצדדים, שני הצדדים נמצאים בעמדה שווה, ללא לחצים הקיימים בהתדיינות בבית המשפט. במסגרת של פגישות משותפות ונפרדות, יעודד מגשר עסקי מיומן את הצדדים לזנוח את ההתבצרות בעמדות נוקשות, ייטע בצדדים את הביטחון להניח לרגשות המשפיעים לרעה על קבלת ההחלטות ויעביר את הצדדים לשיח ממוקד בצרכים ואינטרסים שמטרתו לקרב את הצדדים להסדר שבו שני הצדדים ייצאו נזכרים.

    עצם אופיו של הליך הגישור  כהליך סודי וחסוי, מאפשר למגשר העסקי לעודד פתיחות שתאפשר למגשר לחקור ולהבין מהם האינטרסים האמתיים של כל צד בסכסוך, לעתים אף קיימים אינטרסים סמויים שצד לסכסוך אינו מודע להם או מסתיר אותם. ברגע שמשתנה השיח לצרכים ואינטרסים, כל צד יכול לנתח בצורה שקולה, מה הוא צריך באמת, לאיזה תוצאה הוא מעוניין להגיע, מה חשוב לו ביותר להשיג ,מה חשוב לצד השני להשיג ועל מה הוא מוכן לוותר.

    לאחר שלב בירור הצרכים והאינטרסים, יכוון ויעודד מגשר עסקי מיומן את הצדדים לשתף פעולה במציאת מגוון הצעות יצירתיות לפתרון הסכסוך באמצעות שימוש בידע וניסיון המקצועי של הצדדים ושל המגשר. הפלא של הליך הגישור העסקי הוא להיווכח עד כמה הצדדים שהיו חשדניים ומהוססים בתחילת תהליך הגישור, הופכים להיות פוריים במחשבה וברצון להגיע לפתרון הוגן.

    בשונה מהליך משפטי הדן בסכסוך ומכריע בו מנקודת מבט של מה היה בעבר, ובכך מנציח את הסכסוך בין הצדדים ולעתים אף מעצים את הקונפליקט, הגישור העסקי מתמקד בפתרונות להווה ולעתיד תוך הדגשת האינטרסים המשותפים במטרה לשקם את היחסים בין הצדדים ולאפשר להם להמשיך לעשות עסקים יחד או להמשיך לעבוד יחד. יודגש כי לא כל סכסוך מתאים לגישור,  כאשר קיימים עניינים משפטיים הדורשים את התערבות בית המשפט לדוגמא: צווי מניעה וצווי עשה למיניהם, פסקי דין הצהרתיים לקביעת בעלות במקרקעין או סוגיות משפטיות סבוכות ביותר.

    לסיכום לגישור העסקי יתרונות רבים על פני הליך משפטי, מדובר בהליך יעיל הנותן מענה לצורכי הגוף העסקי, חוסך זמן רב, מקטין עלויות משפטיות, מקטין את חוסר הוודאות ושואף לשיפור ושימור מערכת היחסים. גישור תחילה, מהווה את האסטרטגיה הנכונה ביותר לפני בירור תביעה בבית המשפט.

    רפאל בן עזרא

    עו"ד ומגשר

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי,
    ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    מעוניינים לפתור סכסוך באמצעות גישור?

    לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף
    פנה/י אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות >>

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין