ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    ניהול הליך גישור מקוון

    משבר נגיף הקורונה הוביל להסתגלות מהירה ולהתרחבות מסיבית של שימוש בפתרונות טכנולוגיים קיימים וחדשים. כידוע משברים גם יוצרים הזדמנויות , אנו עדים לעליה מרשימה בסחר המקוון, בשירותים עסקיים וממשלתיים מקוונים, לימודים, קורסים והרצאות, ישיבות עסקיות וישיבות דירקטוריון, המתקיימים באמצעות תוכנות ואפליקציות וידאו רבות משתתפים.

    גם בתי המשפט באופן תקדימי, הסכימו לעשות שימוש בטכנולוגיה זו לצורך ניהול דיונים בהליכים משפטיים דחופים. מכאן שקצרה הדרך להרחבת השימוש באפליקציות וידאו רבות משתתפים בהליכי גישור בהם לא ניתן מסיבות שונות להביא את המגושרים לישיבת פנים אל פנים בחדר אחד.

    גישור באמצעים טכנולוגיים המוכר גם בכינוי "הגישור המקוון" קיים ופועל כבר שנים רבות  באתרי האינטרנט של ענקיות המסחר המקוון כגון: EBAY, AMAZON, ALIBABA ועוד. ללא הצלחתו והוכחת יעילותו של "הגישור המקוון" לא הייתה מתפתחת כלל תעשיית הענק הזו. 

    רקע היסטורי

    התפתחות האינטרנט שהחלה בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת ושיפורים טכנולוגיים שהופיעו לאחר מכן בתחום אבטחת המידע, הקטינו את החשש מביצוע עסקאות מקוונות ותרמו לעלייה מטאורית בסחר האלקטרוני הגלובלי ולהתרחבות הכלכלה העולמית. יחד עם זאת, ברור היה שכמו בעולם הרגיל, האינטרנט לא יהיה מקום הרמוני, לכן יש צורך לפתח מנגנון לבניית אמון אצל הצרכנים המשלמים מראש עבור מוצר שנרכש ממדינה זרה. מה אם לא תתקבל הסחורה או תגיע פגומה או ישלח מוצר שונה מזה שהוזמן והספק יסרב לשתף פעולה.

    מכאן היה צורך במציאת פתרונות ליישוב סכסוכים שמקורם בסחר האלקטרוני.  הפתרון שפותח כונה יישוב סכסוכים מקוון (ODR – Online Dispute Resolution) ותפקידו להחליף את ההליך המשפטי הרגיל והמסורבל ולהתאימו לסחר האלקטרוני הגלובלי. ה-ODR הוא למעשה נגזר של ADR  (Alternative Dispute Resolution בעברית נקרא המונח פס"ח – (פתרון סכסוכים חלופי). ADR עוסק בדרכים חלופיות ליישוב סכסוכים ובניהן גישור, פישור, משא ומתן, גישור, בוררות ועוד. הצלחתו של ADR והעובדה שהפך מאוד פופולרי נתונה ליעילות ההליך, מחירו, מהירותו, רצון להמשך היחסים בין הצדדים ועוד.

    פתרונות ליישוב סכסוכים מקוונים

    עם תחילתם של הסכסוכים המקוונים, בבתי המשפט החלו להתלבט מול שאלות הקשורות במסחר מקוון, היכן התרחש האירוע אם הצדדים נמצאים במקומות שונים בעולם, למי סמכות שיפוט ומהי ברירת הדין. שאלות והתלבטויות של בתי המשפט לא סיפקו פתרון עבור אנשים אשר נקלעו לסכסוך מקוון. ההתפתחויות הטכנולוגיות יצרו הזדמנויות לפיתוח גישות יצירתיות עבור מקרים שלגבם לא ניתן היה לקבל מזור בבתי המשפט. במילים אחרות, רבים מאותם כוחות אשר תרמו ליצירת סכסוכים החלו לעסוק גם במציאת פתרונות ליישוב סכסוכים,  כשאתר eBay הוא העיקרי שבהם.

    אתר eBay נוסד בספטמבר 1995 כאתר המאפשר למשתמשים להציע מוצרים למכירה לקונים פוטנציאליים. בכדי ליצור זירת מסחר אמינה ובטוחה עבור המשתמשים, זיהו ב-eBay, כי בשל העובדה כי רוב בני האדם מטבעם שונאי סיכון,. ברוב המקרים יעדיפו אנשים לבצע עסקאות בהן מחיר העסקה יהיה נמוך באופן המצדיק את הסיכון הכרוך בביצועה. פרט חשוב נוסף הוא אספקת המוצר במועדים שנקבעו על ידי המוכרים.

    לכן, הם יצרו מערכת משוב שסיפקה פרטים על המוכרים כדי שהקונים יחושו בטוחים יותר, אולם המערכת לא הצליחה לשים קץ למחלוקות בין קונים למוכרים. בשנת 1999 פנתה eBay למרכז לטכנולוגיה ופתרון סכסוכים באוניברסיטת מסצ'וסטס כדי לערוך פיילוט אינטרנטי לגישור בסכסוכים בין קונים למוכרים, הפיילוט נחל הצלחה רבה אשר הובילה את eBay לכלול מערכת ליישוב סכסוכים למשתמשי האתר ומכאן הכל היסטוריה.

    יתרונות הגישור המקוון

    לאור הצלחתו של  "הגישור המקוון" באתרי המסחר ברשת , קיימת אופטימיות לגבי הטמעתו והצלחתו בגישורים מסחריים ממוקדי הסכם. ניתן לעשות שימוש באפליקציית "זום" הפופולרית שיכולה להתאים להליך גישור וידאו. בנוסף ליתרונות הברורים שיש להליך גישור באופן כללי מול ניהול הליך בבית המשפט כגון: חיסכון משמעותי בזמן, פרוצדורה, עלות כספית, שליטה בתוצאות ונטרול חוסר וודאות. להליך גישור באמצעות אפליקציות וידאו יתרונות נוספים במצבים בהם לא ניתן לקיים גישור פנים אל פנים.

    1. כאשר הסכסוך בין הצדדים כל כך עמוק עד כדי שאינם מוכנים לשבת אחד עם השני באותו החדר ורק בשל כך אינם מוכנים להגיע להליך גישור.
    2. כאשר אחד הצדדים מרגיש נחיתות מול הצד השני הכוחני יותר ובשל כך חושש להתנהל מולו בהליך גישור רגיל.
    3. יהיו כאלה שירגישו בטוחים יותר לנהל הליך גישור כשהם נמצאים במשרדו של עורך דינם ומשם להתנהל מול הצד השני ומול המגשרים.
    4. במצבים בהם הריחוק הפיזי בין הצדדים או בעיה רפואית מקשים על פגישה פנים אל פנים.

    במקרים המתוארים תהיה למגשרים שיטמיעו את השימוש באפליקציות וידאו בעבודתם אפשרות להציע פתרון זה  ובכך להרחיב את מעגלי עבודתם.

    חסרונות הגישור המקוון

    1. חוסר הנוכחות הפיזית פנים אל פנים של הצדדים פוגם בהליך הגישור, מפגש בין אנשים שבו הם יושבים עם מגשר אשר מנהל דיון באווירה נעימה ורגועה ומוביל את הצדדים להקשיב אחד לשני.
    2. אינטראקציה בין אישית חשובה להצלחת הליך גישור. הצדדים מציגים טענות, חששות, רגשות ובכך נפתח צוהר לאמפתיה ולסיום הסכסוך בהסכמה.
    3. עבור אנשים חסרי הבנה טכנולוגית או חסרי נגישות לטכנולוגיה, שאינם מיוצגים על ידי עורך דין או שאין בנמצא אדם היכול לסייע להם, פתרון זה אינו ישים.
    4. בעיית סודיות וחסיון – אחד מאבני היסוד של הליך הגישור מתבטא בשמירה על הפרטיות וחסיון הדיון. דברים שנמסרים במסגרת הליך גישור לא ישמשו ראיה בהליך משפט אזרחי.

    בהליך גישור המתבצע באמצעות אפליקציית וידאו לא ניתן להבטיח כי רק בעלי הדין ועורכי דינם נוכחים בפגישה וקיים חשש לזליגת מידע. כתוצאה מכך, עלולים הצדדים להליך לחשוש לנהל שיח חופשי, לחשוף אינטרסים ומסמכים אשר יסייעו להשגת פתרון לסכסוך. יחד עם זאת יש לזכור כי סודיות וחסיון הליך גישור אינם מוחלטים ולבית המשפט הסמכות לקבוע את מידת החיסיון והסודיות תוך מציאת האיזון מול חובת הגילוי והעיון.

    התאמת ניסוח הסכם כניסה להליך לגישור מקוון

    כדי להתגבר על בעיית הפרטיות והחיסיון בהליך גישור מקוון, יש צורך להוסיף להסכם כניסה לגישור סטנדרטי כללים נוספים המותאמים במיוחד להליך המקוון: על המגשר להחתים את הצדדים על הסכמה לניהול הליך הגישור האמצעות אפליקציית וידאו. לכלול בהסכם התחייבות לשמירה על סודיות וחסיון לרבות איסור הקלטה, איסור צפייה והאזנה לדברים הנאמרים בידי מי שאינו צד להליך. וכן סעיף המשחרר את המגשר מאחריות לזליגה או העברת מידע בכל דרך שהיא, ללא הסכמה מפורשת של כל הצדדים.

    סיכום

    שיפורים טכנולוגיים נועדו כדי לייעל ולשכלל את העבודה. ברגע שטכנולוגיה מסוימת מוטמעת מכאן כבר אין דרך חזרה והיא הופכת לדבר שבשגרה. כך יהיה  עם הטמעת הליך גישור באמצעות אפליקציית וידאו. למרות ועל אף הטכנולוגיה , אין תחליף לגישור פנים אל פנים. יחד עם זאת, יהיה נכון לכל מגשר לשאוף לפעול גם באמצעות אפליקציית וידאו כדי להרחיב ולהנגיש את הליך הגישור לכל אדם.

    רפאל בן עזרא

    עו"ד ומגשר

    "המידע המוצג בדף זה הינו כללי,
    ואינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי".

    מעוניינים לפתור סכסוך באמצעות גישור?

    לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף
    פנה/י אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות >>

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין